Lätt att lära och svårt att bemästra

Ett känt mantra inom spelindustrin är att spelen ska vara ”Easy to learn och difficult to master”, även kallat Bushnells lag. Målet är att du ska tycka att är spelet är roligt och givande – både som nybörjare och som expert. Och tänk, precis så är det faktiskt med teknikinformation!

Lätt att lära sig grunderna i teknisk dokumentation

Det går ganska snabbt att lära sig de mest basala metoderna inom teknikinformation och belöningen är då stor. Det blir så mycket roligare att skriva manualer och annan teknisk dokumentation när du kan knepen. Det går lättare. Det går snabbare. Och det blir ett mycket bättre resultat.

Ständig utveckling

Men är du klar sedan? Nej verkligen inte, i alla fall inte enligt min erfarenhet. Min lista på saker jag vill och behöver lära mig är lång!

Jag vill lära mig mer om docs like code, jag vill lära mig olika principer för API-dokumentation, jag vill lära mig om hur man bäst får till kontinuerlig leverans av information (och kod), jag vill lära mig göra bättre grafiska illustrationer av olika slag, både stilla och rörliga. Ja, det finns hur mycket som helst att lära sig!

Gör ditt jobb roligare och enklare

Ibland kan jag förtvivla över allt jag INTE kan. Men jag tänker också ofta med tacksamhet på de metoder och knep som jag faktiskt redan bemästrar och som gör mitt jobb så mycket roligare.

Lär dig genom en webbkurs

Om du också vill höja din kunskapsnivå ett par snäpp och göra det roligare och lättare att skriva bättre manualer, ta chansen och gå min webbkurs där jag lär ut alla mina bästa knep, trick och metoder!

Du får dessutom personlig, skriftlig feedback på din manual och du kan boka en timmes gratis rådgivning (eller vad du nu vill prata om!).

Här kan du läsa mer om webbkursen och de olika erbjudanden du kan välja på.

Här kan du se en gratis lektion om du vill prova på och se lite hur kursen går till.

Vill du komma igång med din manual lite snabbare? Här kan du ladda ner en gratis manualmall.

Jag hjälper dig med metoder, kunskap och erfarenheter kring produktdokumentation så att den blir både effektiv och användbar.

Fler inlägg

förädla din braindump

Förädla din braindump

Braindumps kan vara en guldgruva Nu kanske du som känner mig börjar undra om jag har slagit hårt i huvudet? I alla fall du som hört mig beklaga mig över

Gör dina tabeller lättlästa

Tabellen är teknikinformatörens bästa vän. Men bara om du gör den lättläst. Ett vanligt problem är att tabellen inte innehåller någon luft alls. Kanske i ett försök att spara plats?

Zooma lagom mycket

Lilla skärmdumpsskolan del 5: Anpassa storleken

Ibland visar du bara en liten detalj i bilden, ibland behöver du visa hela fönstret. Men hur stor och inzoomad bör bilden egentligen vara? Följ tips nummer fem i lilla skärmdumpsskolan

Undvik stötande innehåll

Lilla skärmdumpsskolan del 2: Visa rätt data

Ofta behöver vi som skriver manualer ta skärmdumparna i någon slags test- eller QA-miljö för att hinna få manualen klar innan mjukvaran går i produktion. Och vi har nog alla

Gunilla Svanfeldt Omslag

Samtycke till marknadsföring

Vi lagrar informationen som du anger i formuläret för att kunna kontakta dig med nyhetsbrev, om uppdateringar och med erbjudanden. 

Markera kryssrutan i formuläret för att ge ditt samtycke till att vi skickar e-post till dig.

We use MailerLite as our marketing automation platform. By clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provide will be transferred to MailerLite for processing in accordance with their Privacy Policy and Terms of Service.