Tabellen är teknikinformatörens bästa vän. Men bara om du gör den lättläst.
Ett vanligt problem är att tabellen inte innehåller någon luft alls. Kanske i ett försök att spara plats?
Texten är liksom hoptryckt i cellerna. Det blir svåröverskådligt, särskilt om tabellen har många fler rader och kolumner och innehåller mer text.
1. Gör tabellen luftigare
Låt oss lägga in lite luft runt texten i varje cell. Visst är det här bättre?
2. Använd färg i kantlinjerna
Om det är möjligt så är det dessutom trevligare för ögat om kantlinjerna är i annan färg än svart. Så spana in din grafiska profil och välj en färg till linjerna.
3. Använd bakgrundsfärg i rubrikraden
Kanske vill du ha rubrikraden i annan färg också?
Samma princip med mer padding i cellerna gäller förstås oavsett vilket verktyg du arbetar i.
4. Här hittar du inställningarna för luft i tabellen i Word
Om du skriver i Word så hittar du inställningarna för ”luft” via Table layout: Egenskaper: Alternativ: Standardcellmarginaler.
Jag rekommenderar minst 0,15 cm åt alla håll (över, under, vänster och höger).
Det här är ett så enkelt sätt att lyfta din manual flera snäpp!
Vill du lära dig ett till trick som kommer att göra din manual bättre och lättare att både skrtiva och läsa? Spana in det här knepet:





