Läsbarhetsindex skapar kontakt

Läsbarhetsindex för kontakt

Ambition räcker inte alltid

Om du vill få något slags mått på hur lättläst din text är så kan du testa dess läsbarhetsindex.

När jag började jobba med teknikinformation hade jag höga ambitioner. Jag ville verkligen skriva och utforma informationen så att den blev begriplig för användaren. Tyvärr kan jag inte påstå att jag lyckades särskilt bra den första tiden.

Att bara ha hög ambition och hyfsade grammatikkunskaper räcker inte för att en text ska bli lättläst och skapa kontakt med läsaren. Själv saknade jag konkreta tips och metoder för vad som gör en text begriplig och lättillgänglig.

Faktorer som är extra viktiga i teknisk dokumentation

I min webbkurs Lär dig skriva manual tar jag upp ett antal faktorer som påverkar läsbarhet och som jag tycker är extra relevanta för teknisk dokumentation. Faktorerna som jag tar upp i kursen handlar dels layout, exempelvis radlängd och avstånd mellan olika element, och dels språkliga val, såsom förkortningar och att skriva aktiva meningar.

Läsbarhetsindex och meningslängd

I det här blogginlägget vill jag tipsa om ytterligare en parameter som jag (ännu) inte tar upp i kursen. Det här är något jag själv ofta brottas med: kortare meningar.
Meningslängden är en av parametrarna i LIX – ett läsbarhetsindex som togs fram på 1960-talet av pedagogikforskaren Carl-Hugo Björnsson.

Naturligtvis är det viktigt att tänka på att ett bra LIX-index i sig inte är någon garanti för att texten blir begriplig. Det finns många delar som måste vara på plats i en text för att du ska få kontakt med läsaren och för att budskapet ska gå fram.
Eva Sahlström skriver mer utförligt om Lix för att mäta läsbarhet.

En texts läsbarhet påverkas nämligen av en mängd olika faktorer: förutom menings- och ordlängd även sådant som meningarnas struktur, abstraktionsgraden, textbindningen, den grafiska utformningen, genre-anpassningen och perspektivet.

Eva Sahlström

Min skrivprocess

Meningslängden är något som ofta är relevant för mig att kika lite extra på. Jag har nämligen en fäbless för att skriva långa, invecklade meningar.
Så när jag skriver ett blogginlägg ser min process mer eller mindre ut så här:

  1. Jag skriver ner ungefär vad jag vill ha sagt.
  2. Jag går igenom och kollar logik och att det hänger ihop.
  3. Jag stryker alla ”ju” och ”dock” och andra språkliga tics som jag har när jag skriver.
  4. Jag tar en extra titt på alla meningar som är längre än 10-15 ord och ser om de går att dela upp eller skriva om.
  5. Jag kopierar min text och klistrar in i kontrollrutan på lix.se.

Texten rankas av lix enligt ett poängsystem – ett läsbarhetsindex. Ju högre poäng, desto mer svårläst text. Jag brukar sikta på att hamna mellan 30 och 40, vilket beskrivs som ”Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar”.

Testa olika texters läsbarhetsindex

Du kan nu roa dig med att testa några olika texter från exempelvis tidningar, forskningsrapporter eller chefens senaste månadsbrev. Eller kanske från en befintlig manual?

Testa gärna dina egna texter! Om du inte skriver så mycket just nu, så testkör dina mejl i lix innan du skickar iväg dem.

Som sagt, det finns mycket mer än meningslängd som avgör hur begriplig din text blir. Men meningslängden är trots allt en av de faktorer som påverkar resultatet.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Jag hjälper dig med metoder, kunskap och erfarenheter kring produktdokumentation så att den blir både effektiv och användbar.

Fler inlägg

Buffe med mat

Därför ska du skriva manualen som en buffé

Jag är en förespråkare av modulär teknisk dokumentation. Varför? För att det gör dokumentationen lättare att använda, lättare att skriva och framför allt lättare att uppdatera. Hur då? Modulärt julbord

Instruktioner för att laga soppa

User stories ger dig rätt instruktioner (del 2)

User stories visar vad er produkt faktiskt ska uträtta åt användaren. Eller snarare vad användaren vill göra. Du kan nu enkelt förstå vilka instruktioner som du behöver skriva. Välkommen till

Läsare av teknisk dokumentation

Fixa dokumentationen med user stories (del 1)

User stories kan ge dig en flygande start när du ska skriva teknisk dokumentation, särskilt manualer av olika slag. Det gäller oavsett om det är grundläggande manualer till slutanvändare, integrationsinstruktioner

Musfälla

Trick för att locka information ur utvecklare

Att få fram underlag till teknisk dokumentation är verkligen en utmaning. Själv har jag provat allt. Jag har mutat utvecklare med kakor. Intervjuat stressade projektledare. Filtrerat ofantliga mängder med utvecklingsärenden

Tips till dig som skriver lathund i affekt

Behöver dina kunder en lathund för er produkt? Eller behöver ni själva en intern lathund på kontoret för att komma tillrätta med reseräkningarna? Lathundar kan vara många olika saker. Allt

Gunilla Svanfeldt Omslag

Samtycke till marknadsföring

Vi lagrar informationen som du anger i formuläret för att kunna kontakta dig med nyhetsbrev, om uppdateringar och med erbjudanden. 

Markera kryssrutan i formuläret för att ge ditt samtycke till att vi skickar e-post till dig.

We use MailerLite as our marketing automation platform. By clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provide will be transferred to MailerLite for processing in accordance with their Privacy Policy and Terms of Service.