Det här är en fråga jag som teknikinformatör ofta får. Fast då snarare formulerad som ”hur ska du som inte kan något om produkten kunna skriva manualen?”.
Men kanske borde vi vända på frågan? För hur ska någon som är hemmablind kunna titta på produkten med nybörjarens ögon?
Här är några fördelar med att vara skrivexpert snarare än produktexpert:
- Du har en ny användares perspektiv.
- Du har fokus på funktion istället för tekniken bakom.
- Du kan hantverket när det gäller att skapa teknisk dokumentation.
Kunskapens förbannelse
Faktum är att det finns en hel del forskning som visar att det inte alls är så lätt att förklara saker som du själv är expert på. Har du hört talas om ”the curse of knowledge”?
En mycket talande studie utfördes på 1990-talet av en doktorand på Stanford som lät deltagarna i studien lyssna på låtar och samtidigt ”knacka melodierna”. Knackningarna spelades in. Dessa ”knackare” skulle sedan bedöma hur många melodier som lyssnarna skulle känna igen efter att ha hört de inspelade knackningarna. Knackarna felbedömde å det grövsta, de trodde att lyssnarna skulle känna igen 50% av melodierna. Det faktiska resultat var 2,5%.
Många av produktexperternas manualer lider ofta av samma problematik – kunskapens förbannelse.
En ny användares perspektiv
När du som teknisk skribent tar dig an en ny manual för en produkt som du inte kan sedan tidigare, så är ditt perspektiv ganska likt den nya användarens.
Det kommer därför att vara mycket lättare för dig att avgöra vad som behöver stå i manualen och hur det ska presenteras, än vad det någonsin kommer att vara för den som kan produkten utan och innan och lätt blir hemmablind.
En expert löper större risk att göra logiska tankehopp som en ny användare inte hänger med i. Experten missar också lätt att beskriva begrepp och termer som kan vara helt nya för användaren.
Lösningen
Naturligtvis behöver du som teknisk skribent hjälp med vad användaren ska göra och hur, men det går oftast ganska fort för en expert att visa. En rutinerad teknikinformatör är van vid att sätta sig in i nya produkter.
Hemligheten ligger nämligen i att just gå igenom det som användaren ska göra i produkten. Vi ska däremot INTE gå igenom produkten bit för bit, för det är inte så en användare närmar sig en ny produkt.
Läs gärna mer om Handlar din manual om produkten eller om användaren?