Trick för att locka information ur utvecklare

Musfälla

Att få fram underlag till teknisk dokumentation är verkligen en utmaning.

Själv har jag provat allt. Jag har mutat utvecklare med kakor. Intervjuat stressade projektledare. Filtrerat ofantliga mängder med utvecklingsärenden i Jira eller Trello.

Ofta slutar det med att jag sitter med minst sagt bristfällig information och en deadline som snabbt närmar sig.

Vaga och intetsägande svar

För även om dina utvecklare eller produktägare går att få tag på och gärna vill hjälpa dig så är det inte alltid så lätt för dem heller. 

När jag frågor om vem som ska använda produkten så får jag ofta svar i stil med “ja du, det skulle kunna vara vem som helst”. När jag frågar eller hur lång tid en installation tar blir svaret “det går inte att säga, det beror på så många olika faktorer”.

Känns det igen? Det är oerhört frustrerande för dig som skribent. Men det är viktigt att komma ihåg att det inte handlar om en ovilja från informantens sida.
Snarare vill personen ifråga inte säga något som är fel. Eller för snävt.

Så, ska vi skribenter bara ge upp här och nöja oss med att skriva ett intetsägande material som inte är till hjälp för någon?
Naturligtvis inte!

Lösningen är inget för fegisar

Det finns ett knep som är nästan helt idiotsäkert, men det kräver att du vågar framstå som lite korkad. Det kräver också en viss fantasi från din sida.
Knepet innebär att provocera fram rätt information. Utan tortyrredskap. Istället för att lämna tomt där du saknar information så skriver du något som troligen är fel. Du gillrar helt enkelt en fälla.

Så här går det till:

När utvecklaren säger att det inte går att säga hur lång tid installationen tar, då säger du “ok, då skriver jag att det tar ca 5 minuter”.
“Nej, är du dum i hela huvet!” kommer utvecklaren då säga. “Först ska’ru ladda ner exe-filen och den är stor, det tar minst en timme även med snabb uppkoppling. Sen är det rätt många steg i själva installationen, så det tar säkert minst 20 minuter bara att stega sig igenom det. Sedan är det ju verifieringen och då måste man invänta en ledig server, och efter att man väl fått kontakt så står den väl och tuggar i 1-2 timmar.”

Och se där, plötsligt har du fått en mycket mer detaljerad redogörelse.

Skräm fram svaren

Det funkar även på annat material och andra personer.

När du ber om de viktigaste nya funktionerna i senaste releasen och bara får en massa svammel till svar, eller inga svar alls, så välj ut tre på måfå och skriv dem.

Visa sedan versionsnyheterna för produktchefen. När hen får akut blodstörtning över dina dåliga val så kommer du garanterat att få en mycket tydligare bild av vad du istället borde ha skrivit. Då att det bara att le lite oskyldigt och anteckna.

Flera fördelar för den modige

Om du (som jag) konstant fabulerar text i din dokumentation så kommer det också göra att folk blir mer benägna att granska det du har skrivit, vilket också kommer att ge bättre resultat i slutänden.

Men som sagt, den här provokativa metoden kräver en viss själsstyrka från din sida. Du behöver utsätta dig för att uppfattas som dum och trögtänkt. Men skrattar bäst som skrattar sist!

Lär dig fler knep

Läs om 6 tips för effektiva release notes.

Lär dig fler knep genom att gå någon av mina online-kurser:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Jag hjälper dig med metoder, kunskap och erfarenheter kring produktdokumentation så att den blir både effektiv och användbar.

Fler inlägg

Buffe med mat

Därför ska du skriva manualen som en buffé

Jag är en förespråkare av modulär teknisk dokumentation. Varför? För att det gör dokumentationen lättare att använda, lättare att skriva och framför allt lättare att uppdatera. Hur då? Modulärt julbord

Instruktioner för att laga soppa

User stories ger dig rätt instruktioner (del 2)

User stories visar vad er produkt faktiskt ska uträtta åt användaren. Eller snarare vad användaren vill göra. Du kan nu enkelt förstå vilka instruktioner som du behöver skriva. Välkommen till

Läsare av teknisk dokumentation

Fixa dokumentationen med user stories (del 1)

User stories kan ge dig en flygande start när du ska skriva teknisk dokumentation, särskilt manualer av olika slag. Det gäller oavsett om det är grundläggande manualer till slutanvändare, integrationsinstruktioner

Musfälla

Trick för att locka information ur utvecklare

Att få fram underlag till teknisk dokumentation är verkligen en utmaning. Själv har jag provat allt. Jag har mutat utvecklare med kakor. Intervjuat stressade projektledare. Filtrerat ofantliga mängder med utvecklingsärenden

Tips till dig som skriver lathund i affekt

Behöver dina kunder en lathund för er produkt? Eller behöver ni själva en intern lathund på kontoret för att komma tillrätta med reseräkningarna? Lathundar kan vara många olika saker. Allt

Gunilla Svanfeldt Omslag

Samtycke till marknadsföring

Vi lagrar informationen som du anger i formuläret för att kunna kontakta dig med nyhetsbrev, om uppdateringar och med erbjudanden. 

Markera kryssrutan i formuläret för att ge ditt samtycke till att vi skickar e-post till dig.

We use MailerLite as our marketing automation platform. By clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provide will be transferred to MailerLite for processing in accordance with their Privacy Policy and Terms of Service.