Lätt att lära och svårt att bemästra

Ett känt mantra inom spelindustrin är att spelen ska vara ”Easy to learn och difficult to master”, även kallat Bushnells lag. Målet är att du ska tycka att är spelet är roligt och givande – både som nybörjare och som expert. Och tänk, precis så är det faktiskt med teknikinformation!

Lätt att lära sig grunderna i teknisk dokumentation

Det går ganska snabbt att lära sig de mest basala metoderna inom teknikinformation och belöningen är då stor. Det blir så mycket roligare att skriva manualer och annan teknisk dokumentation när du kan knepen. Det går lättare. Det går snabbare. Och det blir ett mycket bättre resultat.

Ständig utveckling

Men är du klar sedan? Nej verkligen inte, i alla fall inte enligt min erfarenhet. Min lista på saker jag vill och behöver lära mig är lång!

Jag vill lära mig mer om docs like code, jag vill lära mig olika principer för API-dokumentation, jag vill lära mig om hur man bäst får till kontinuerlig leverans av information (och kod), jag vill lära mig göra bättre grafiska illustrationer av olika slag, både stilla och rörliga. Ja, det finns hur mycket som helst att lära sig!

Gör ditt jobb roligare och enklare

Ibland kan jag förtvivla över allt jag INTE kan. Men jag tänker också ofta med tacksamhet på de metoder och knep som jag faktiskt redan bemästrar och som gör mitt jobb så mycket roligare.

Lär dig genom en webbkurs

Om du också vill höja din kunskapsnivå ett par snäpp och göra det roligare och lättare att skriva bättre manualer, ta chansen och gå min webbkurs där jag lär ut alla mina bästa knep, trick och metoder!

Du får dessutom personlig, skriftlig feedback på din manual och du kan boka en timmes gratis rådgivning (eller vad du nu vill prata om!).

Här kan du läsa mer om webbkursen och de olika erbjudanden du kan välja på.

Här kan du se en gratis lektion om du vill prova på och se lite hur kursen går till.

Vill du komma igång med din manual lite snabbare? Här kan du ladda ner en gratis manualmall.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Jag hjälper dig med metoder, kunskap och erfarenheter kring produktdokumentation så att den blir både effektiv och användbar.

Fler inlägg

Musfälla

Trick för att locka information ur utvecklare

Att få fram underlag till teknisk dokumentation är verkligen en utmaning. Själv har jag provat allt. Jag har mutat utvecklare med kakor. Intervjuat stressade projektledare. Filtrerat ofantliga mängder med utvecklingsärenden

Tips till dig som skriver lathund i affekt

Behöver dina kunder en lathund för er produkt? Eller behöver ni själva en intern lathund på kontoret för att komma tillrätta med reseräkningarna? Lathundar kan vara många olika saker. Allt

Är din dokumentation agil?

Ni har en agil utvecklingsprocess. Check. Ni har kanske till och med skickat ledningen på kurs och har nu en agil organisation i stort. Toppen! Men hur står det till

Vad kostar en manual

Vad kostar en manual?

Tid är pengar. Den största kostnaden för teknisk dokumentation är ofta tiden som skribenten lägger ner. Visst kan olika slags verktyg kosta pengar. Om du dessutom skickar manualen på tryck

Illustrerad instruktion

6 olika sätt att skriva instruktioner

Det finns många olika sätt att skriva instruktioner. Ett format är inte nödvändigtvis bättre än ett annat. Flera faktorer styr vilken typ av instruktion som fungerar bäst:  personliga preferenser: vissa

Gunilla Svanfeldt Omslag

Samtycke till marknadsföring

Vi lagrar informationen som du anger i formuläret för att kunna kontakta dig med nyhetsbrev, om uppdateringar och med erbjudanden. 

Markera kryssrutan i formuläret för att ge ditt samtycke till att vi skickar e-post till dig.

We use MailerLite as our marketing automation platform. By clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provide will be transferred to MailerLite for processing in accordance with their Privacy Policy and Terms of Service.